usd18.net
SI 2015. március 12., csütörtök, 18:00 óra Magyar Nemzeti Galéria Az egyiknek sikerül... – Magyar művészek és a világhír illúziója Két művész, két barát. Az egyik magyar, a másik francia. 1899 végén a Pireneusokban fekvő Banyuls-sur-Merben három hónapon át együtt, egymást inspirálva dolgoznak. Azután a magyar 1902-ben hazaköltözik Kaposvárra, a franciának ugyanakkor van az első gyűjteményes kiállítása Ambroise Vollard párizsi galériájában. Később mind a kettő híres lesz: a francia a világban, a magyar inkább csak idehaza. A Rippl-Rónai József és Aristide Maillol munkáit párhuzamosan bemutató kiállítás kapcsán művészbarátságokról, valamint a magyar művészet és a világhír elérhetőségének/elérhetetlenségének lehetőségeiről beszélgetünk. A beszélgetés résztvevői: Földi Eszter művészettörténész, a Magyar Nemzeti Galéria Grafikai gyűjteményének vezetője, a kiállítás kurátora, Topor Tünde, az Artmagazin főszerkesztője és Lajtai Péter képzőművész, a brüsszeli, majd a New York-i–párizsi Gallery Langer tulajdonosa.
1886-ban, amikor Gauguin először látogatott el Pont-Avenbe, ebben a pittoreszknek mondott breton kisvárosban már több, mint két évtizede működött festőkolónia. Az akkor harmincnyolc esztendős művész, aki 1880 óta az impresszionistákkal együtt állította ki műveit, elragadtatással nyilatkozott az ottani tájról, atmoszféráról: "Szeretem Bretagne-t, mert van benne valami vad, valami primitív. Amikor fapapucsom ezen a gránit-kemény talajon kopog, azt a tompa, titokzatos és mély hangot hallom, amit a festészetben szeretnék megszólaltatni. " (Idézi C. Mathieu: Musée d'Orsay. Guide. Paris, 1986. 164. ) Már első pont-aveni tartózkodása során fiatal festők csoportosultak körülötte, akik példaképüknek és mesterüknek tekintették, s azonosultak törekvéseivel. De a pont-aveni csoport esztétikájának kialakulása szempontjából az 1888-as második látogatása volt meghatározó jelentőségű, amelyre martinique-i utazásából hazatérve került sor. Ez alkalommal lépett szorosabb kapcsolatba Emilé Bernard-ral, akivel együttműködve mindkettejük korábbi kísérletei alapján kidolgozták a szimbolizmus két alapelemét, a cloisonnista technikát és a szintetista módszert.
2018. február 9., 15:51 Erős lesz a Nemzeti Galéria 2018-as programja. Francis Bacon és Lucian Freud képei is jönnek. 2017. december 12., 20:59 Korniss Péter akkor kezdte el Erdélyt és a letűnőben lévő paraszti kultúrát fotózni, amikor az politikailag különösen érzékeny téma volt. A Nemzeti Galériában látható kiállítása apropóján a fotós képei közül válogattunk. 2017. június 29., 08:15 Legalábbis Urbanista közeli témában nem találni jobbat a Nemzeti Galéria barangolójánál. 2017. február 17., 10:28 Az egyik vendég a földre lökött egy tüntetőt, akihez később mentőt hívtak. Ország Lili magányt, félelmet, szorongást bemutató képeiből nyílt kiállítás a Nemzeti Galériában. Felépítették titokzatos labirintusát is. 2016. december 13., 18:19 Dívány Mindig is tudni szerette volna, mivel töltik szabadidejüket a galéria dolgozói? Most kiderül! 2016. augusztus 18., 11:47 Érdemes átverekedni magunkat a Vár kordonjain a hónap végéig meghosszabbított Picasso-kiállításért? 2016. augusztus 16., 20:08 Milliárdos beruházásokat tesznek vonzóvá olyan képekkel, amik ügyesen vezetik meg a nézőt.
Az elvarázsolt kert mellett látható Rippl-Rónai legfontosabb szőnyege, a Vörös ruhás nő, Maillol egyik legelső faszobra, majd a Nabihoz csatlakozott művészek és barátaik munkái. Külön egység idézi fel Rippl-Rónai banyuls-i látogatását, a tárlat befejező egysége pedig a két, immár elismert művész további pályáját mutatja be festményeken, szoborterveken, leveleken és filmrészleteken keresztül. A 2015. április 6-ig látható kiállítást kétnyelvű, gazdagon illusztrált katalógus kíséri. A látogatókat angol és magyar nyelvű audioguide és okostelefonos alkalmazás is segíti, de a gyerekek számára külön audioguide is készült.