usd18.net
A leves alatt csönd van, majd a főételnél megindul a beszélgetés, a desszertnél előkerülnek a borok, a hangulat emelkedni kezd, a zenészek is rákezdenek: "Víg öröm és tréfa űlt minden homlokon". Ebéd után Carnevál mond pohárköszöntőt: "Adjon Isten sok pénzt, bort, búzát, pecsenyét, Éltesse vármegyénk újj vejét és menyét; Éljen a barátság közttün és a szerelem; Aki engem szeret, igyék egyet velem! " Carnevál azután elkéri Hímentől, "egy kellemes termetű fiatal" -tól a matrikulát, vagyis az anyakönyvet. Ebbe a könyvbe bele van írva az ország összes megyéjének – köztük Somogy megyének – minden hölgye 12 és 64 év között. Csokonai is belenéz a könyve, kiderül, hogy akik férjnél vannak, vagy el vannak jegyezve, azok neve mellett vörös kereszt van. Akik pedig pártában maradtak, azaz nem mentek férjhez, azok neve mellett aszott füge van. Csokonai megjegyzi, hogy igen kevés vörös keresztet lát. Carnevál pedig nagy hangon szónokolni kezd: "Urak! asszonyságok! tudjátok tisztemet, Amelly most közzétek vezérlett engemet.
A mű teljes címe: Dorottya vagyis a dámák diadalma a Fársángon. " Furcsa vitézi versezet IV könyvben"– ezzel a megjelöléssel bocsátja útjára a művét a szerző. A műfaji meghatározást maga Csokonai magyarázza meg a négy esztendővel később készült, a mű elé szerkesztett Előbeszéd ben. Műfaját tekintve komikus eposz, amelyben a szerző felhasználja a klasszikus eposz kellékeit vidám és tanulságos történetének előadásához. De nem parodizálja azokat, azaz nem a műfaj kigúnyolása a célja. Ha van a műnek gúnyos, néhol szatirikus éle, az sokkal inkább a helyzet, a szituáció nevetségessé tétele: " Az én szerzeményemnek interesszéje áll a nemzeti luxusnak és elkorcsosodásnak kigúnyolásában s ifjainknak és leányainknak csintalan, sőt sokszor pajzán mulatságainak megbüntetésében. " Csokonai Előbeszéd ét továbbgondolva az irodalomtörténet különös hangsúlyt ad a nemzeti értékek védelmét hangsúlyozó és az idegenmajmolást pellengérre állító részeknek. A Dorottya tehát szatirikusnak nevezhető azért, mert a köznemesség üres, vegetatív életformájának eseményeit parodizálja.
Belépés 2020. július 06., hétfő - Ma Csaba napja van Gyermek- és ifjúsági könyvek Informatika, számítástechnika Naptárak, kalendáriumok Nyelvkönyvek, szótárak Társadalom- és humántudomány Természet- és alkalmazott tudomány Kötésmód: füles kartonált Méret [mm]: 127 x 200 x 14 Szállítás: 1-10 munkanap Életében művei Mközül csupán egyetlenegy jelent meg kötetben: a Dorottya, ez az édes vígeposz, amelyhez hasonlót Petőfi ír majd A helység kalapácsával. Pedig jó ideje készen állt már, s a kiadásig Csokonai azt tette, amit manapság is a költők kicsiny s nagyobb bulikon, fesztiválokon: "négy esztendő olta esmérik sok úri rendű urak és asszonyságok ezt az én tréfa versemet; elégnek olvastam fel magam is némelly víg kompániákban, elégnek megvan kézírásban is. Mindenütt jó kedvvel fogadták, senki benne meg nem ütközött". Persze, mindenki a más gúnyrajzán mulatott, akárcsak a költő ugyanekkor született (manapság is gyakran játszott) bohózatában, Az özvegy Karnyóné…-ban. A társasági és közélet mindenkori császárai és dámái kigúnyolva, kikacagva… A vígjáték mellé az olvasó három dramatizált ínyencséget kap: a kor népszerű műfaja volt a dialógusokban írt állatmese, s Csokonai az Európaszerte vándorló témák magyar változatait is elragadóan művelte.
A magyar irodalom története vígeposz formájú vénlánycsúfolónak nevezi Csokonai művét. Ehhez kapcsolódik az az értelmezés, amely szerint a Dorottya is a Lilla-szerelem elmúltával keletkezett keserűségből vezethető le. Csakhogy nem a melankolikus fájdalom és a magány keserűsége fungál benne a keserűség ellenhatásaként, hanem valamiféle cinikus viselkedési formából eredő dévaj jókedv. Ez "a Lilla-korszak áhítatos nő-kultuszának cinizmustól és nyersességtől sem mentes visszahatása" (Julow Viktor). A Dorottya keletkezési körülményeiről maga a szerző tudósít a mű elején található kettős elöljáró beszéd második részében (Előbeszéd). Eszerint a Somogy vármegyei "vidám házaknál" tett baráti látogatások alkalmával állandóan felvetődő téma volt az "idei fársáng" rövidsége. Különösen a női nem képviselői nehezteltek a kalendárium összeállítójára. Egyrészt ez sarkallhatta a mű megírására. Másrészt e társaságok hölgytagjai közt " láték modelleket a Dorottyára" – írja Csokonai. A kettő együtt pedig elégséges inspiráció volt az epopeia megírására.
Vagyis Csokonai személyesen is megjelenik az eposzban, az egy másik kérdés, hogy a népes társasággal, szánokon és lovakon utazó Carnevál emberei közül senki sem hajlandó felvenni a szánjára a költőt. Ezért Csokonai kénytelen gyalog a szánok után ballagni, egészen addig, amíg Pegazus, a szárnyas ló meg nem könyörül rajta és felveszi a hátára. Így már felülről tudja szemlélni a menetet. (Újabb eposzi kellék: csodás történés) Csokonai a mitológiai csodaló, Pegazus hátán lovagolva a levegőből szemléli a farsangi mentet, ahogy közeledik Kaposvár felé. Ez jó alkalom neki arra, hogy újabb eposzi kelléket alkalmazzon: következik a seregszemle ( enumeráció) A Somogy vármegyeiek ugyanis a megye öt járásának megfelelően öt csoportra (osztályra) tagolódva követik Carnevált: Kaposvár "osztálya" – Vezetőjük Bongorfi, "Közép idejű ő, de a virgonc termet És friss elme benne vigasságra termett. " Marcali "osztálya" – Vezetőjük Cserházy, "Vidám a nézése, módos a ruhája, Cifra s cifrán lépked büszke paripája. "
A Dorottya 1798-ban keletkezett, Csokonai somogyi tartózkodása idején Csurgón írta, ahol helyettes tanárként dolgozott a helyi gimnáziumban. Ez volt az egyik olyan műve, amely még életében megjelent (1804-ben). Amikor ezt írta, már túl volt szerelmi csalódásán és társadalmi kirekesztődésével is szembe kellett néznie. Ezúttal azonban nem a melankolikus hangulathoz és a magányba menekült, hanem – talán ennek visszahatásaképpen – a paródiához. Lehetséges tehát, hogy a vénlányokat kicsúfoló eposzt a Lilla elvesztése miatt érzett keserűség és cinizmus hívta életre. Az akkori áhítatos nő-kultusz a visszájára fordul, most a nyerseségtől sem riad vissza a költő. A Dorottya műfaja, stílusa, hangneme, témája Műfaja komikus eposz vagy vígeposz. Maga Csokonai így nevezte: "furcsa vitézi versezet". Az eposz eredetileg hősköltemény, amely valamilyen hősnek a népért vagy egy nagyobb közösségért véghez vitt nagy cselekedetét beszéli el. A Dorottya hőse jelentéktelen célért jelentéktelen tetteket hajt végre, és ezt kis közösségért teszi.
A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát. Bezárás
Értékelés: 19 szavazatból Csokonai Vitéz Mihály "A dámák diadalma a fársángon" alcímű művének címszerepében emlékezetes alakítást nyújt a sokoldalú és karakterszerepekben kiváló Gobbi Hilda, ismét megcsillogtatva tehetségét és fergeteges humorát. Ezt is ajánljuk Stáblista: Szerkeszd te is a! Ha hiányosságot találsz, vagy valamihez van valamilyen érdekes hozzászólásod, írd meg nekünk! Küldés Figyelem: A beküldött észrevételeket a szerkesztőink értékelik, csak azok a javasolt változtatások valósulhatnak meg, amik jóváhagyást kapnak. Kérjük, forrásmegjelöléssel támaszd alá a leírtakat!
A Dorottya szerkezetét két elem egymásra hatása eredményezi. Az első a cselekmény tagolása: a mű négy "könyvből", azaz négy énekből áll, amelyek a négy napszaknak megfelelően tagolják a történetet (ebédig, estvélig, éjfélig, hajnalig). Az első könyv az előzményeket foglalja össze, a második a bonyodalom, a harmadik küzdelem (harc), a negyedik a megoldás foglalata. A cselekmény időtartama 24 óra. A Dorottya helyszíne mindvégig Esterházy herceg kaposvári kastélya. A cselekmény egy helyszínen, 24 óra alatt és lényegében egyetlen fő szálon folyik. Némiképp a klasszicista drámaesztétika szabályait követi Csokonai műve. A szerkezet másik meghatározó összetevője az eposzi kellékek (eposzi állandók) alkalmazásából következik. A mű a téma megjelölésével, a propozíció val kezdődik: "Éneklem a Fársáng napjait s Dorottyát, Ki látván a dámák bajos állapotját, Carnevál s az ifjak ellen feltámada, S diadalmat is nyert pártára únt hada. " Ezt követi a segélykérés, az invokáció. Csokonai a jó borral telt butéliához (borosüveg) fohászkodik benne, amelytől fantázia gyúl a Múzsákban: "Te tőlts bé engemet élő spiritussal, Hadd danoljak harcot én is Enniussal. "