usd18.net
« Ezen a két parancsolaton alapul az egész Törvény" ( Máté 22:34–40). Noha a keresztényeknek nem kell betartaniuk a mózesi törvényt, azt a parancsot kapták, hogy szeressék Istent és az embereket ( János 13:34; 1János 4:20, 21). A tízparancsolat alapelvei az Újszövetségben
Jehova ezt mondja Mózesnek: "Gyere fel hozzám a hegyre! Kőtáblákra vésem a törvényemet, és odaadom neked. " Mózes elindul a hegyre, és ott marad 40 nap és 40 éjjel. Fent, a hegyen Jehova felírja két kőtáblára a tízparancsolatot, és átadja Mózesnek. Kis idő múltán az izraeliták azt hiszik, Mózes otthagyta őket. Ezt mondják Áronnak: – Kell hogy valaki vezessen minket. Készíts nekünk istent! – Hozzatok nekem aranyat! – mondja Áron. Áron megolvasztja az aranyat, és egy borjúszobrot önt belőle. A nép ezt mondja: "Ez a borjú a mi istenünk. Ez hozott ki minket Egyiptomból. " Meghajolnak az aranyborjú előtt, és ünnepelnek. Szerinted ez rossz? Igen, mivel a nép azt ígérte, hogy csak Jehovát fogja imádni. Sajnos, megszegték az ígéretüket. Jehova látja, mi történik, ezért így szól: "Menj le a néphez, Mózes! Engedetlenek lettek, és hamis istent imádnak. " Mózes elindul lefelé, kezében a két táblával. Amint a tábor közelébe ér, meghallja, hogy a nép énekel. Majd látja, hogy táncolnak, és leborulnak a borjú előtt.
Tíz segítség az emberré válás útján (2. Mózes 20, 1-17) 1. Én, az ÚR, vagyok a te Istened, aki kihoztalak Egyiptom földjéről, a szolgaság házából. [5Móz 5, 6-21] Ne legyen más istened rajtam kívül! 2. Ne csinálj magadnak semmiféle istenszobrot azoknak a képmására, amik fenn az égben, lenn a földön, vagy a föld alatt a vízben vannak. [2Móz 34, 17; 3Móz 19, 4; 26, 1; 5Móz 4, 15-18; 27, 15] Ne imádd és ne tiszteld azokat, mert én, az ÚR, a te Istened, féltőn szerető Isten vagyok! Megbüntetem az atyák bűnéért a fiakat is harmad- és negyedízig, ha gyűlölnek engem. [2Móz 34, 6-7; 4Móz 14, 18; 5Móz 7, 9-10] De irgalmasan bánok ezerízig azokkal, akik szeretnek engem, és megtartják parancsolataimat. 3. Ne mondd ki hiába Istenednek, az ÚRnak a nevét, mert nem hagyja az ÚR büntetés nélkül, ha valaki hiába mondja ki a nevét! [3Móz 19, 12] 4. Emlékezzél meg a nyugalom napjáról, és szenteld meg azt! [2Móz 16, 23-30; 31, 12-17] Hat napon át dolgozz és végezd mindenféle munkádat! [2Móz 23, 12; 31, 15; 34, 21; 35; 3Móz 23, 3] De a hetedik nap a te Istenednek, az ÚRnak nyugalomnapja.
IX. Felebarátod házastársát ne kívánd! X. Mások tulajdonát ne kívánd! Az igaz cselekedetek mellett az igaz érzések, gondolatok, vágyak is azisteni akarat teljesítéséhez tartoznak.
9. Felebarátod házastársát ne kívánd! Pszichológusok tömegei foglalkoznak a házasságtörések következményeivel: a történteket feldolgozni nem tudó felekkel, a széttört családokban élő gyerekekkel (akiknek egyébként az egészségügyi mutatói is rosszabbak). Az elvált férfiak öngyilkossági aránya riasztó és a betegségek miatt is jóval rövidebb ideig élnek, mint akik házasságban öregszenek meg – de "én úgy csinálom, ahogy én akarom, az egyház ne szóljon bele! " felkiáltással a társadalom legalább fele szenved a következményektől. 10. Mások tulajdonát ne kívánd! Rá lehet rendesen kattanni valamire, ami nekem nincs meg, de kellene… Vagy nem is kellene, de azt gondolom róla, és ezért ész nélkül pedálozok érte, második munkát vállalok, már nincs időm sportra, pihenésre, kapcsolatokra – és előbb vagy utóbb – ez visszaüt fizikailag is, bármennyire nem szívesen vesszük észre az összefüggést. Az irigykedés pedig önmagában sem egészséges, mondjon bárki bármit. Szóval, lehet, hogy az egyháznak (illetve jelen esetben Kásler professzornak) mégiscsak igaza van?
Ez a parancsolat a bálványok — Isten látható képviselete — készítése ellen van. Nincsen olyan kép, amely pontosan mutathatná be Istent. Ha Istent képviselő bálványt készítünk, akkor valójában hamis istent imádunk. 3) "Ne mondd ki hiába Istenednek, az Úrnak a nevét, mert nem hagyja az Úr büntetés nélkül, ha valaki hiába mondja ki a nevét! " Ez a parancsolat Isten nevének hiábavaló használata ellen van. Nem szabad könnyedén vennünk Isten nevét. Azzal fejezhetjük ki tiszteletünket iránta, hogy csak tisztelettudóan beszélünk Róla. 4) "Emlékezzél meg a nyugalom napjáról, és szenteld meg azt! Hat napon át dolgozz, és végezd mindenféle munkádat! De a hetedik nap a te Istenednek, az Úrnak nyugalomnapja. Semmiféle munkát ne végezz azon, se te, se fiad, se leányod, se szolgád, se szolgálód, se állatod, se a kapuidon belül tartózkodó jövevény. Mert hat nap alatt alkotta meg az Úr az eget, a földet, a tengert és mindent, ami azokban van, a hetedik napon pedig megpihent. Azért megáldotta és megszentelte az Úr a nyugalom napját. "
Olvassuk el Nagy Konstantin 321-ben kiadott vasárnap-törvényét, és hasonlítsuk össze a szombatnap tartalmával! (Lásd: Aleksander Krawczuk: Nagy Konstantin. Gondolat. Bp. 1981. 203-204. l. ) A mannahullás <<< Fel >>> Az aranyborjú
A Szentírás legfontosabb törvénycsoportja kétszer szerepel a mózesi könyvekben. A Szináj hegyi kinyilatkoztatás történeti leírásakor hangzik el először (Mózes II. könyve, 20. fejezet 2-14. vers), majd közel negyven esztendő múltán, beszédei közt idézi azt a zsidóság "nagy tanítómestere" (Mózes V. könyve, 5. fejezet 6-18. vers). A kettő között minimális, de nem elhanyagolható szövegeltérést találunk. Általában a II. könyvben előforduló bibliai szöveget szokás idézni. 1. "Én, az Örökkévaló, vagyok a te Istened, aki kivezetett téged Egyiptom országából, a szolgaság házából. " — Mire is kötelez bennünket ez a parancsolat? Nem kétséges, hogy ez az ige a szabadságról szól, lelki és fizikai értelemben egyaránt, ami egyértelműen Istennek köszönhető. A szabadság nem véletlenül az első ige, elvégre az előfeltétele az összes többi törvénynek. Aki ugyanis nem szabad, kénytelen "idegen isteneket", embereket tisztelni, a rabszolga nem engedheti meg magának, hogy szombatot tartson, nem képes mentesülni a varázslás és a babona alól, életmódja folytán nem tisztelheti az életet és a tulajdont.